A hát-ágyéki porckorongsérv

Dr. Muka Péter Pál
Profivet Állatorvosi Sebészeti Központ és Rendelőintézet

A kistestű kutyák leggyakrabban előforduló gerincproblémája az un. hátágyéki porckorongsérv.
  • Mit jelent a betegség? Mi történik a porckorongsérv kialakulásánál?

• A hátágyéki porckorongsérv lényege hogy a háti ill. ágyéki csigolyák között található porckorongok - amely képletek biztosítják a gerinc rugalmasságát, hajlékonyságát, csillapítják a gerincet ért mechanikai behatásokat- tokja megreped vagy elődomborodik a gerincvelő irányába. Ezen folyamat során a gerincvelő bizonyos szakasza ill. az abban haladó idegpályák összenyomatás alá kerülnek, ami fájdalomhoz, beidegzési zavarhoz vagy akár teljes bénuláshoz vezethet.

• Honnan ismerhető fel a porckorongsérv? Milyen tünetei vannak a betegségnek?

• A porckorongsérv elsősorban a kistestű kutyák betegsége de ritkábban nagytestűek esetén is előfordulhat. Különösen gyakori a tacskó, a havanaise, bolognaise stb. fajtákban. A tacskó fajtában a betegség előfordulási gyakorisága különösen nagy, ezért régen ezt a betegséget „tacskóbénulásnak” is nevezték. A betegség tünetei a porckorongsérv súlyosságától függően különbözőek lehetnek: Enyhe esetben a kutya nem szívesen mozog, nehezen áll fel, púposítva közlekedik, előfordulhat mozgászavar, tántorgó (inkoordinált) mozgás, botladozás. Súlyosabb esetben képtelen a kutya felállni a hátsó lábaira, bekövetkezik a hátsó lábak bénulása, ami úgy néz ki hogy a kutya a hátsó lábakat maga mögött húzva közlekedik, képtelen terhelni azokat. A súlyosabb esetekben a kutyának vizelet ill. széklet visszatartási problémái is kialakulnak.

• Mi a teendő ha a kutyánk az előbb leírt tüneteket mutatja?

• A porckorongsérv tüneteinek észlelésekor azonnal forduljunk állatorvoshoz! A súlyosabb, bénulással járó porckorongsérv kialakulását követően mindössze 8 óra áll rendelkezésre, hogy a legjobb esélyekkel kezelhessék a porckorongsérvet. A műtétileg ellátandó esetekben 8 órán belül jó eredménye lehet a műtétnek. 24 (esetleg 48) órán belül megfelelő gyógyszeres kezelés mellett esetleg még kielégítő eredmény várható a műtét után. A súlyosabb bénulás után 48 órával már kifejezetten rosszabbak a műtéti felépülés esélyei. Az eltelt idő mellett a felépülés esélyeit a porckorongsérv súlyossága is befolyásolja.

• Milyen más betegségek okozhatnak hasonló tüneteket a hátágyéki porckorongsérvhez?

• A porckorongsérven kívül más betegségek is járhatnak hasonló tünetekkel:

Az enyhébb porckorongsérvre jellemző púposítás ill. hasi érzékenység hátterében lehetnek hasi fájdalmasságot okozó hasi szervi betegségek a méhgyulladástól a bélbetegségekig bezárólag. Egyéb enyhébb-súlyosabb gerincbetegségek is okozhatnak hátágyéki gerinc fájdalmasságot, ezek elkülönítését szakemberre kell bíznunk. A gerincbetegségeken kívül leggyakrabban ortopédiai megbetegedések (térdizületi kereszt szalag szakadás , diszplázia, traumás csontsérülések) okozhatnak hasonló mozgászavart.

A súlyosabb, bénulással járó esetekben előfordulhatnak a porckorongsérven kívül más súlyos gerincbetegségek is, ilyen betegség a porckorong gyulladása (discospondylitis), a gerinccsigolya sérülése, törése, daganatok, ishaemiás myelopáthia, esetleg fejlődési rendellenességek. Ezeknek a betegségeknek az elkülönítésére már nagyobb gyakorlattal ill. megfelelő felszereltséggel (röntgen) rendelkező állatorvosok képesek.

• A hátágyéki porckorongsérv megállapítása.

• A betegség megállapítása fizikális vizsgálattal kezdődik. Az állatorvos megvizsgálja a kutya mozgását, testtartását, reflexeit ill. a végtag érzékenységét. Különösen fontos az un. mély fájdalomérzet megítélése a porckorongsérv súlyosságának megítélése szempontjából. Ezt követően egy röntgenvizsgálatra kerül sor, ahol az ágyéki csigolyák egymáshoz képesti elmozdulását ill. a csigolya közötti lyukak fedettségét vizsgálják. Amennyiben a tünetek ill. a röntgen porckorongsérvre utalnak és előtérbe kerül a műtéti megoldás, akkor a műtétet megelőzőleg egy un. gerincvelő festésre kerül sor, amivel pontosan megállapítják az előesett porckorongsérv helyét ill. az előesés mértékét, amely alapján a műtét elvégezhető.

• A röntgenvizsgálat ill. a gerincvelőfestés (myelográfia) jelentősége.

• Mivel az előbb említett beidegzési zavarok hátterében más gerincbetegségek is állhatnak, különösen fontos a tervezett beavatkozások előtt a röntgenvizsgálat ill. műtét esetén a myelográfia elvégzése, ezek nélkül pontos diagnózis nem lehetséges. A gerincvelő festés bizonyos esetekben CT ill. MRI vizsgálattal helyettesíthető ill. kiegészíthető.

• A hátágyéki porckorongsérv kezelése.

• a hátágyéki porckorongsérv fokozatai alapján:
        A klinikus állatorvos a porckorongsérvnek 5 különböző fokozatát állapíthatja meg. A legenyhébb esetekben sokkal inkább a gyógyszeres kezelés kerül előtérbe, míg a súlyosabb esetek kezelése szinte kizárólag műtéti úton lehetséges.
      • a gyógyszeres kezelés:
        Az enyhébb esetekben lehetséges non szteroid ill. kortikoszteroid gyógyszerek kúraszerű adása szigorú mozgáskorlátozás mellett. A súlyosabb, bénulással járó esetekben rendkívül fontos hogy az állatok a bénulást követően 8 órán belül a műtéti ellátásig 8 óránként Solu-medrol injekciós oldatot kapjanak (iv. 20-30mb/ttk dózisban). Ennek hiányában a műtét sikere nagymértékben csökkenhet.
      • műtéti ellátás (hemilaminectomia, fenestratio)
        A egyik leggyakoribb műtéti technika a porckorongsérv műtéti ellátására a hemilaminectomia, ahol a porckorongsérv feletti területen eltávolítva a csigolyaívet, bejutva a gerincvelőhöz eltávolítják az előesett porckorong maradványokat. A másik gyakori műtét az un. fenestratio, ahol a porckorongsérvnek megfelelő területen a csigolya testek között alulról távolítják el a porckorong maradványait. A műtét alatt a sebészek gyakran a két technika kombinációját használják ill. a hemilaminectomiát követően a porckorongsérv közelében elhelyezkedő, porckorongsérv kialakulására esélyes területeken fenestratiót hajtanak végre.

• Műtét utáni teendők, a fizikoterápia jelentősége.

• A műtétet követően rendkívül fontos a megfelelő fizikoterápia alkalmazása a felépülés jobb esélye érdekében. A fizikoterápia a végtagok mozgatásából, a fájdalomcsillapításból, esetleg lézeres kezelésből állnak.

• A hátágyéki porckorongsérv felépülési esélyei a gyógyszeres kezelést ill. műtéti beavatkozást követően.

• A teljes felépülés esélye porckorongsérv kialakulását követően függ a porckorong előesésének mértékétől, az állat méretétől (kistestűek esetén gyakran jobbak lehetnek az esélyek) a diagnózis mihamarabbi megállapításától ill. a megfelelő terápiás beavatkozás mihamarabbi megkezdésétől, a sebész gyakorlottságától ill. a tulajdonosok kooperációs készségétől.

• Kihez fordulhatunk ha a kutyánknak porckorongsérv gyanúja van?

• A tünetek észlelésekor azonnal forduljunk állatorvosunkhoz. Amennyiben komolyabb (24-48 órás) késlekedés mutatkozna a pontos diagnózis felállításában ill. a megfelelő terápiás kezelések elindításában forduljunk kisállat ortopédiában jártas szakemberhez ez időn belül.