A nyaki porckorongsérv

Dr. Pelle György
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Állatkórház

Előfordulás:
A nyaki porckorongsérv gyakori gerincbántalom, különösen az alábbi kutyafajták érintettek: tacskó, beagle, uszkár, spániel, shih tzu, pekingi palotakutya és (francia) bulldog. A dobermannoknál és ritkábban fiatal dogoknál előforduló Wobbler-syndroma speciális nyaki gerincbetegség szintén ide sorolható.
A betegség szuka és kan kutyákban hasonló gyakorisággal fordul elő, és kialakulására 2 éves kor után kell számítani, leggyakrabban 5-6 éves korban.

Tünetek:
az első, tulajdonos számára is felismerhető tünet a nyaki fájdalom, amely egyes esetekben hirtelen, sokkszerűen is jelentkezik, ilyenkor az állat felvisít, és akár időlegesen mozgásképtelenné is válik, majd hosszabb–rövidebb idő után rendeződik az állapota a következő sokkhatásig. Gyakori az idült forma is, amely során a folyamatos mérsékelt fájdalom miatt rendellenes a nyak és a testtartás. A fájdalomtól szenvedő állat nem szívesen mozog, visszautasítja az ételt, és liheg. A fájdalom mellett, a nyaki sérv helyétől és a gerincvelőre mért nyomás mértékétől függően jelentkeznek idegrendszeri tünetek is, amelyek a következők: mellső végtag sántaság, illetve érzéketlenség, mellső végtag (kisugárzásos) fájdalmassága, mellső két lábra vagy akár mind a négy lábra kiterjedő részleges vagy teljes bénulás.

A nyaki gerincsérv a csigolyák közötti porckorongok kóros elváltozása, degenerációja miatt alakul ki. A porckorong enyhébb esetben csak bedomborodik a gerinccsatornába, viszont súlyosabbak a tünetek, ha az elmeszesedett porcanyag jelentős mennyiségben, tartósan be is nyomódik oda.

Diagnózis:
az állatorvos az állat állapotát a tulajdonos által elmondott kórelőzményi adatok és az alapos fizikális vizsgálat alapján már fel tudja mérni, viszont a pontos diagnózishoz a nyaki szakaszról készített kétirányú röntgenfelvétel, és gerincfestéses röntgenvizsgálat, un. myleográfia szükséges. Természetesen a beteg terület MRI vizsgálata még pontosabb képet nyújt az elváltozásról. A gerincfolyadék vizsgálatával a központi idegrendszer gyulladásos folyamatait lehet kimutatni.

Differenciál diagnózis: a nyaki porckorongsérvhez hasonló tünetei vannak:
  • az atlantoaxiális subluxáció
  • központi idegrendszer gyulladása
  • discospondylitis
  • fejlődési rendellenesség
  • gerinctrauma
  • gerincvelő infarktus
  • daganat

Gyógykezelés:
sebészi és nem sebészi megoldások lehetségesek.
  • Nem sebészi gyógykezelés: olyan esetekben lehet eredményesen kezelni így az állatokat, amelyekben a nem a neurológiai (bénulásos) tünetek a jellemzőek, inkább csak a nyaki fájdalom dominál. A kezelés legfőképp a mozgás korlátozásából és fájdalomcsillapítók adásából áll. Fájdalomcsillapítóként az un. nem–szteroid fájdalomcsillapítók (NSAID) használatosak, a fájdalomnak megfelelő adagban. A gyógyszeres kezelésre jól reagáló esetekben a fájdalom megszűnése után a mozgáskorlátozás legalább még 2 hétig tartson, és a nyakörv viselése egyáltalán nem javasolt.
  • Sebészi gyógykezelés: Az esetek jelentős részében egyedül a műtét segíthet, ilyen eset a mikor a gyógyszeres kezelés már nem elegendő, szüntelen a fájdalom, vagy már neurológiai tünetek is jelentkeznek, illetve a neurológiai tünetek egyre súlyosbodnak.
    A műtét a gerincvelőt érő nyomás csökkentését szolgálják, a legjobb, ha a gerinccsatornába benyomódó porcanyagot sikerül eltávolítani. Több műtéti megoldás is lehetséges, ezek kiválasztása mindig az adott páciensre egyedileg történik. A leggyakrabban kivitelezett műtét a ventrális fenesztráció vagy a ventális dekompresszió („vetral slot”), amelyek során a gerinccsatornát a nyak alsó (ventralis) éle – a légcső felől közelítjük meg. A nyak felső (dorsalis) feltárását igénylő műtéteket (un. laminectomia, hemilaminectomia) viszonylag ritkán alkalmazzuk.

A háton fekvő kutyánál
a porckorong nyomja a gerincvelőt
„Vental slot” műtét során a csigolyatest
részleges eltávolításával jutunk a gerinccsatornába
és a nyomást okozó porcanyag eltávolításra kerül.

Prognózis: a „vetral slot” műtét után a felépülés viszonylag gyors, de minden esetben másképp zajlik le. Az esetek többségében néhány nap múlva már be lehet fejezni a fájdalomcsillapítók adását, a neurológiai állapot lassabban javul, de néhány héten belül az esetek többségében a kezdeti tünetek már alig felismerhetőek.

Esetismertetés:
1. eset:
Torki nevű 6 éves tacskó kan 1 hónapja fájdalmat jelzett a nyaki területen, nem szívesen mozog, feszes, merev nyaktartás volt jellemző. Bénulásos tünetek, reflexkiesés nem volt tapasztalható, csak az egyre erősödő fájdalom volt tapasztalható, amely eleinte reagált a non-szteroid fájdalomcsillapítóra, de később már az adagok emelése sem volt képes az életminőségén javítani.
Ez az eset arra példa, amikor az elváltozás a nyaki szakasz elülső részén (C2-C4 csigolyák) van az elváltozás, és a tünetek között a fájdalom dominál és a reflexkiesés ritka.
A „ventral slot” műtét után 24 órán belül a fájdalom már oly mértékben csökkent, hogy gyógyszerek nélkül, megtartott reflexek mellett tudott mozogni. Az 10 napos kontrolon már teljesen panaszmentes volt.

Torki
LL röntgenfelvétel a nyaki gerincről, natív.C2 és a C3 csigolya között meszes porckorong sejthető.
VD röntgenfelvétel, a C2 és a C3 nyakcsigolyákközött a sérv miatt a nyomás alatt lévő gerincvelő kiszélesedik, amely a kontrasztos röntgenen a nyíl erre a pontra mutat.
A nyíl az oldalirányú kontrasztos röntgen a gerinccsatornába jelentősen bedomborodó porckorongsérvre mutat.

A nyíl a Frici nevű kutya a porckorongsérvre mutat (oldalirányú röntgenfelvétel a megfestett nyaki szakaszról).
2. eset:
Frici nevű 7 éves tacskó-keverék kan mozgása egy hét alatt folyamatosan romlott, mindkét mellső lábán a talppárnára helyezési (propioceptív) reflex késett, lépcsőn fellépni nem tudott, mozgása összerendezetlenné vált (ataxia), nyaktartása jellegzetesen nyújtott merev volt. Fájdalmat csak időnként jelzett, néhány perces fájdalom-„rohamai” voltak.
A gerincfestéses vizsgálat az előző esethez képes kisebb mértékű porckorongsérv okozta térszűkítést jelzett a C4-C5 csigolyák között. Ez az eset arra példa, hogy a fejtől távolabbi csigolyák (C4-C7) magasságában kialakuló elváltozások esetén a mozgásszervi – bénulásos tünetek dominálnak, és fájdalom csak kevésbé jellemző.
A „ventral slot” műtét után a felépülési idő 6-8 hét volt, ez idő végére rendeződött a mozgása, a kiesett reflexek teljes egészében visszatértek.