Neurológiai vizsgálat

Neurológia alapfogalmak, betegvizsgálat

Dr. Sebestyén Zsolt
Provet Állatorvosi Szakrendelő

A neurológiai vizsgálat egy speciális vizsgálat, melynek célja az idegrendszer működési rendellenességeinek kiderítése, illetve a rendellenességek helyének meghatározása, lehetséges okának feltárása. A vizsgálat alapján tudunk majd prognózist adni az adott betegséget illetően, és ismertetni a lehetséges kezelési lehetőségeket, melyekből az állat tulajdonosával való konzultáció során választjuk ki a legoptimálisabbat.

Nem neurológiai oktanú betegségek is képesek neurológiai tüneteket, vagy azokhoz nagyon hasonlókat okozni, így az egyéb okok kizárása a vizsgálat fontos része. Ezért a neurológiai panasszal érkező betegek esetében mindig szükséges az általános betegvizsgálat, és nagyon gyakran ortopédiai szakvizsgálat elvégzése is. Sokszor van szükség laboratóriumi (vér, vizelet) vizsgálatokra is. Az idegrendszer a legdurvább felosztás alapján az agyvelőből, a gerincvelőből (együtt a központi idegrendszert alkotják), és a perifériás vagy környéki idegekből áll. A vizsgálat első lépésében azt kell eldöntenünk, hogy közülük melyik terület betegsége felelős a tapasztalt tünetekért.

A neurológiai alapvizsgálat eszközigénye nem nagy, a vizsgálat elvégzése és az eredmények értelmezése viszont speciális jártasságot igényel. Javasoljuk ezért, hogy a neurológiai vizsgálatot e szakterületen gyakorlott állatorvossal végeztessék el. Különösen fontos ez olyan esetekben, amikor a diagnózis felállításáig és a kezelési mód megválasztásáig és megkezdéséig eltelt időtartam döntően befolyásolhatja a kezelés eredményességét. Ide tartoznak például a gerinctraumák, de a fejet ért sérülések, egyes daganatok is. A neurológiai vizsgálat több részből áll, és az állatnak csak minimális kényelmetlenséget, illetve fájdalmat okoz. Az alapvizsgálat során nem alkalmazunk bódítást vagy altatást, de még erős fájdalomcsillapítást sem, hiszen az ilyen szerek alkalmazása a vizsgálat eredményét befolyásolná. Az állat tulajdonosa által elmondott pontos kórelőzmény nagyon sokat tud segíteni a lehetséges okok tisztázásában. Ugyancsak segíthetnek - akár mobiltelefonnal készített- videofelvételek is a tünetekről, hiszen a neurológiai betegségek egy része nem mutatkozik állandóan, a vizsgálatkor esetleg mindent rendben találunk.

A vizsgálat első lépése az állat mozgásának és testtartásának vizsgálata (ha saját lábán mozogni képes). A mozgás vizsgálatát kutyák esetében pórázon vezetve, és a kezelőhelyiségben szabadon engedve is elvégezzük.

Ezután a különböző testtartási reakciók, majd a gerincvelői reflexek vizsgálata következik. Külön vizsgáljuk és értékeljük a tudatállapotot és az agyidegek működését.

A vizsgálat következő lépése az érző funkciók vizsgálata. Ezen vizsgálat során bizonyos esetekben enyhe fájdalmat kell okoznunk a vizsgált állatnak, hogy lássuk, a fájdalomérzet eljut-e az agyba.

Az alapvizsgálattal sokszor jutunk akár biztos diagnózishoz is, de többnyire kiegészítő vizsgálatok is szükségesek a diagnózis pontosításához.
  • Röntgen vizsgálat: az egyszerű röntgenvizsgálat neurológiai problémák esetében ritkán elegendő. A koponyáról készült felvételek elbírálása igen nehéz, csak durva, elmozdulással járó törések láthatók. A gerincoszlopról készített felvételek esetében is csak a csontok ábrázolódnak, így elsősorban a csigolyák sérülése vagy elmozdulása esetén várhatunk eredményt ezektől. Bizonyos jelekből gyakorlott vizsgáló esetleg következtethet a porckorong sérülésére is.
  • Gerincfolyadék vizsgálat: a gerincfolyadék laboratóriumi vizsgálata fontos a gyulladásos folyamatok diagnosztikájában, sokszor más kórfolyamatok tisztázásában is segít.
  • Gerincfestés: ez egy speciális röntgenvizsgálat, amikor a gerincburkok közé folyékony röntgenkontraszt-anyagot fecskendezünk, így a gerincvelő körvonalait láthatóvá tesszük a röntgenvizsgálat számára.
  • MR vizsgálat: a neurológiai diagnosztikában az MR vizsgálatot általában előnyben részesítjük a CT-vel szemben, mert érzékenysége a lágy szövetek elváltozásainak diagnosztikájában nagyobb.
Valamennyi felsorolt kiegészítő vizsgálat csak altatásban végezhető. Az MR vizsgálat kivételével a neurológiai szakellátást nyújtani képes rendelők többségében ezek a vizsgálatok kivitelezhetőek.
A fentiekből talán kiderült, hogy a neurológia vizsgálat nagy felkészültséget, sokszor speciális kiegészítő vizsgálatokat igénylő, ennek megfelelően nem olcsó diagnosztikai eljárás.

Ha Ön kedvencén az alábbi tünetek valamelyikét (vagy közülük többet is) észleli, lehetséges, hogy állatának neurológiai problémája van, és indokolt szakellátást igénybe vennie:

• az állat tudata tompult, a környezeti ingerekre kevésbé reagál
  • fejét oldalra billentve tartja, esetleg köröz, elesik, nehezen tud egyenesen haladni
  • pupillái nem egyenlő tágasságúak, esetleg a szemgolyók gyors rezgő mozgását tapasztalja
  • hangja megváltozott
  • hosszabb-rövidebb ideig tartó görcsrohamai vannak
  • lábai szétcsúsznak
  • néha előfordul, hogy a talpak helyett az ujjhátakra lép
  • farka kevésbé mozgékony, nem emeli, vagy petyhüdten lógatja
  • a nyak mozdítása vagy az állat felemelése, bizonyos testtájékának simogatása erős fájdalmat okoz